400-meter baan in Eindhoven

KNSB trainingsuren

De VIJC verzorgt een schaatstraining voor senioren en junioren tijdens speciale trainingsuren van het KNSB Gewest Noord-Brabant/Limburg/Zeeland op de 400-meter baan in Eindhoven (IJssportcentrum), Anton Coolenlaan 3. De baan is tijdens deze training speciaal gereserveerd voor schaatsverenigingen.
Je lidmaatschap geeft recht om deel te nemen aan alle trainingen van de VIJC. Voor de toegang tot de 400-meterbaan in Eindhoven wordt een extra bedrag in rekening gebracht. Je kunt kiezen uit een trainings-abonnement of een zgn. basis-abonnement.
= dinsdagavonden: 17 oktober 2023 t/m 12 maart 2024
= donderdagavonden: 19 oktober 2023 t/m 14 maart 2024

Wat kun je met een trainings-abonnement Eindhoven ?
Het trainings abonnement geeft toegang tot de KNSB trainingsuren (18.30 – 19.45 uur) van de 400-meter baan van het IJssportcentrum in Eindhoven op dinsdag of donderdag (of beide dagen). Dit abonnement geeft geen recht op deelname aan wedstrijden (met uitzondering van het clubkampioenschap). Voor dit abonnement is geen KNSB-licentie nodig.
Het trainingsabonnement kent geen reductie-tarief.

Wat kun je met een trainings-abonnement incl. wedstrijden Eindhoven ?
Dit abonnement geeft naast toegang tot de reguliere training op dinsdag- en/of donderdagavond ook het recht tot deelname aan langebaan-wedstrijden in Eindhoven en Geleen én/of marathonwedstrijden op alle 400m-banen binnen het gewest. Let op! Voor dit abonnement is een wedstrijdlicentie vereist, deze dien je zelf aan te vragen, zie: knsb-wedstrijdlicentie.
Voor het 3e of volgende gezinslid uit één gezin geldt een reductie van 50%.
De link naar de wedstrijdkalender van het gewest Zuid van de KNSB vind je hier. Je kunt je daar inschrijven en je vindt er de uitslagen terug. Zorg wel dat je een wedstrijdlicentie hebt.
Uitleg en voorbeelden van aanvraag en gebruik wedstrijdlicenties vind je hier.

Let op, jureren!
Schaats je mee tijdens de KNSB uren in Eindhoven, dan dien je (of in het geval van jeugdleden een ouder) ook één keer te jureren bij een wedstrijd in Eindhoven. Het wedstrijdoverzicht volgt later dit seizoen en dan kun je aangeven bij welke wedstrijd je komt helpen.

Carpoolen
Op donderdag is er een carpool mogelijkheid: vertrek om 17.30 uur in ‘s-Hertogenbosch bij de Guido Gezellelaan nabij het provinciehuis. Meer info en/of aanmelden bij Rob van der Kallen
Op dinsdag is er in overleg ook een carpool mogelijkheid. Meer info en/of aanmelden bij Aad Smid

De schaatstrainingen
Op zowel de dinsdag- als donderdagavond verzorgt de VIJC trainingen in kleine groepen met eigen trainers. Je krijgt een schaatstechnische training, interval- en duurtraining en wedstrijdvoorbereiding. Dit laatste met name in aanloop naar de clubkampioenschappen.
Er zijn 2 jeugdgroepen. Er is een beginnersgroep en een groep voor de gevorderde jeugd. Ook voor volwassenen zijn er verschillende niveaus. Er is een groep die zich vooral richt op het verbeteren van de basistechniek. De tweede groep heeft al een behoorlijke schaatsvaardigheid en de derde groep is voor de schaatsers die de techniek goed beheersen.

Verkeersregels schaatsen op de 400-meter baan
Voor de schaatsers in Eindhoven brengt de VIJC de verkeersregels op het ijs onder de aandacht:
Stilstaan: naast elkaar, tegen de rand van de ijsbaan en alleen op het rechte stuk. Enkel en alleen de trainer staat verder op het ijs en kijkt naar de buitenzijde van de baan.
Rust en rechtop rijden: alleen in de buitenste baan, met maximaal 3 mensen naast elkaar.
Beginnen met oefeningen: altijd na de bocht, maar start in de bocht al met voorbereiden en uitkijken, om netjes als groep in één lijn in te voegen (en niet als brede groep ineens weg te schaatsen).
Groepen: vorm geen grote groepen – 7 mensen is het maximum. Splits anders op in twee of meer groepen.
Tempowerk: aan de binnenzijde van de ijsbaan, op de meest linker baan. Houd deze baan dus zo veel mogelijk vrij.
Houd je lijn: Zorg dat je altijd je lijn houdt tijdens alle oefeningen, zowel op het rechte eind als in de bocht – dus niet uitwaaieren
Duurwerk en niet-wedstrijdrijders: in het midden van de ijsbaan, tussen de twee blauwe strepen.
Hogerop is hogerop: als je iets hoort, dien je naar rechts uit te wijken en niet te denken dat men er zo wel langs kan.
Starten: uitsluitend op de startlijn en de finishlijn van de 1000m – dat is halverwege het rechte stuk (en dus niet vlak na de bocht). Gebruik pylonen om een stuk ijs af te zetten. Zorg dat anderen hier rechts langs kunnen.
Bescherming: handschoenen en een muts of helm zijn verplicht. Snijvaste scheenbeschermers wordt aangeraden.
Geen spullen op het ijs: bidons en jasjes horen op de kussens. Niet met je schoenen op het ijs.
Niet tegen de richting inrijden.
Bij serieuze valpartijen: alle trainers leggen voor iedereen kort de training stil, zodat de EHBO veilig haar werk kan doen.