Natuurijs / Rondetocht NB01

Foto’s van het natuurijs in december 2022.

Lees onze laatste ijsberichten.

De IJzeren Man in Vught

Deze mooie plas water is eind 19e eeuw ontstaan door afgravingen voor zandwinning. Reeds decennia is het een bekende plek voor zwemmen, duiken, zeilen en natuurlijk schaatsen. Onze VIJC schaatsclub deelt het clubgebouw met de zeil- en zwemvereniging. Het clubhuis heeft een eigen toegang en en heet voor ons “De Bindplaats”. Hier binden wij onze schaatsen onder en kunnen we van kleedkamers, toiletten en douches gebruik maken.
Vanaf 10 cm. dikte is het ijs goedgekeurd en vegen we een schaatsbaan vrij.
Wanneer de ijsdikte minimaal 12 cm. bedraagt, organiseert de VIJC de Rondetocht De IJzeren Man (NB01).

Inschrijven voor onze Rondetocht NB01 ?

Na aankondiging van de tocht kan iedereen zich inschrijven op De Rondetocht De IJzeren Man (NB01) via de website van Avayo / KNSB. We doen dit zo om het aantal deelnemers beheersbaar te houden.
Als bekend is wanneer de Rondetocht wordt verreden, klik dan op ticket(s) hier bestellen.

Voor deze officiële Rondetocht moet het ijs minimaal 12 cm. dik zijn. De prijs is € 8,= (volwassenen) en € 4,= (kind t/m 15 jaar). Mocht de tocht onverhoopt moeten worden afgelast, dan ontvang je het bedrag terug onder inhouding van € 1,00.
We hebben een ronde van 3,6 km. uitgezet. Keuze uit 10 – 18 – 25 – 50 – 75 – 100 km. Starttijden: tussen 10.00 – 14.00 uur. Eindtijd 17.00 uur.
Startplaats: De Bindplaats, aan de oostkant (links) van het Strandpaviljoen IJzeren Man, Boslaan 43, 5263 NX, Vught.
Per uur (vanaf 10.00 uur) geven we max. 500 startkaarten uit. Je kan vanaf 3 dagen tot een half uur tevoren boeken.

Na betaling ontvang je het e-ticket; dat sla je op in je telefoon of je print het uit. Bij de start scannen we je e-ticket en ontvang je van ons de stempelkaart. Dan kun je direct het ijs op en onze Ronde een aantal maal schaatsen. Voor iedere ronde laat je een stempel zetten. Als je klaar bent en wilt stoppen, krijg je de eindstempel, lever je de stempelkaart in en krijg je de fel begeerde medaille.
ijskaart

de beloning:
medaille van de Rondetocht

Bereikbaarheid

Allereerst: kom als het ook maar even mogelijk is, zoveel mogelijk op de fiets of met het OV. De ervaring leert dat de parkeerplaatsen al heel snel vol raken, de laatste keer al om half 10. De gemeente zal zo goed mogelijk aan de Boulevard tussen nummers 11 en 12 drangrekken als fietsenstalling plaatsen.

Bereikbaarheid met het OV:
buslijn 140 vanaf station ‘s-Hertogenbosch richting Tilburg, vertrek ongeveer om het hele uur, in 14 minuten naar halte Snippenlaan (Restaurant de 4 Kolommen aan de N65). Loop vandaar af iets terug en linksaf de Snippenlaan in. Vanaf daar precies 1 km. en links de Boslaan in NW-richting aflopen. Terug gaat de bus op .43. Loop dan de Boslaan af en bij de stoplichten de N65 oversteken ; de halte ligt nu linksaf aan de N65.
Er is ook een buurtbus, twee keuzes:
lijn 207 richting Cromvoirt. Deze vertrekt ma t/m vr om .52 van het Bossche centraal station naar halte Boslaan X Lunettenlaan waar je meteen op het ijs stapt. Terug om .27.
lijn 203 richting Liempde. Deze vertrekt ma t/m za om .05 van station ’s-Hertogenbosch naar halte Loonsebaan x Boslaan. Je kan hier het ijs al op of je loopt nog 500 m. naar De Bindplaats. Terug om .40.
Station Vught is niet zo’n handig aankomststation, ruim 2,3 km. lopen naar het ijs.

Veilig natuurijs?

Schaatsen op natuurijs is prachtig en onze ijsmeesters meten op diverse plaatsen de ijsdikte. Vanaf voldoende dikte (10 cm.) keuren we het ijs goed. Maar altijd schaatst je op eigen risico.
Onze vrijwilligers halen ‘s winters de schuiven uit de kast en gaan met de ijsveeg-machines aan de slag om uiteindelijk een mooie baan van 3,6 km. te maken. Geniet je van deze baantjes? Een vrijwillige donatie is altijd welkom. Meehelpen vegen mag natuurlijk ook.
Tips voor veilig schaatsen: 20 gouden regels van de KNSB.

Schaatsen slijpen ?

Met natuurijs willen schaatsen snel bot worden. Schaatsen slijpen kan bij Hans Hairwassers in Vught. Bel voor een afspraak 073 656 1457. Eventueel zet hij er ook nieuwe rondingen in.

onze ijsmeesters
Een deel van uw natuurijs commissie, (c) VIJC 2021