Fietsen met de VIJC

Wielertraining woensdagavond

Elke woensdagavond van 3 april t/m 2 oktober 2024 kunnen VIJC-leden vanaf 18 jaar die graag hun racefiets uit de schuur halen, meedoen aan de fietstraining. We verzamelen om 18.45 uur bij ons clubhuis ‘de Bindplaats’. Vanaf hier toeren en trainen we in verschillende groepen door het Brabantse landschap. Wil je voor het eerst meefietsen, mail dan naar Aad Geers.
De groepen zijn van verschillend niveau. We rijden verschillende routes en de trainingen zijn afwisselend, gericht op fietsvaardigheid en conditie. Om veilig te fietsen is het belangrijk dat je een goed onderhouden fiets hebt en dat je een helm en handschoentjes draagt.
Let op: woensdagavond 22 mei, 12 juni en 3 juli is er een techniek-training op de skeelerbaan in Schijndel.
Zie verder de afspraken voor veilig fietsen: Basisafspraken Veilig Fietsen

Wielertochten zaterdagmorgen

De VIJC organiseert voor haar leden ook vanaf 30 maart t/m september 2024 meerdere fietstochten voor verschillende niveau-groepen waarbij de afstand en de snelheid aangepast wordt aan de deelnemers.
Start voor iedereen in principe om 09.00 uur bij “De Bindplaats” aan de IJzeren Man, Boslaan 43 in Vught.
Onze groepen zijn niet groter dan 10 fietsers en meestal formeren we meerdere groepen. Er bestaat ook een rustige fietsgroep waarbij een sportieve fiets al volstaat. Deze groep vertrekt meestal om 09.30 uur. Heb je hier belangstelling voor, mail dan met Anja Leeuwenhaag.
Elke eerste zaterdag van de maand (vanaf 6 april dus) wordt voor iedereen afgesloten met koffie (en soms wat lekkers) in ons clubhuis De Bindplaats.
Verder organiseren we op zaterdag 25 mei 2024 een langere tocht in Zuid-Limburg: “Limburg angeserjaaf” incl. een klim-tijdritje. Er is één route uitgezet.

De VIJC stelt het plezier, de fietsvaardigheid en de fietsveiligheid centraal. De VIJC is als club aangesloten bij de NTFU zodat er inmiddels 14 wegkapiteins zijn opgeleid.

We maken je graag attent op de afspraken voor veilig fietsen: Basisafspraken Veilig Fietsen.

Onze jaarkalender Fietsen vind je in deze excel-sheet. In een tweede tabblad vind je NTFU-tochten “in de buurt”.

ICE-nummer (in case of emergency)
Het bestuur vindt veiligheid heel belangrijk. Daartoe treffen wij ook de nodige maatregelen. Helaas komt het voor dat er toch een ongeval kan plaatsvinden waarbij een lid betrokken is. Er moet hulp worden ingeroepen of het ‘thuisfront’ geïnformeerd. Dan is het handig als de omstanders weten wie je bent, wie ze moeten informeren en wat eventuele bijzonderheden zijn.
Dringend advies: schaf daarvoor een polsbandje aan, of een opzetbandje voor je horlogebandje. Zie bijvoorbeeld ICEtags, ze zijn er in alle soorten en maten, verkrijgbaar via internet; een zeer effectief middel is een speciaal polsbandje.
Daarom roepen wij je op om bij alle VIJC-activiteiten zo’n bandje bij je te dragen.
polsbandjes
Wij rekenen op je medewerking.