jeugd: skeeleren

Start van het VIJC-skeelerseizoen 2024
Het VIJC-skeelerseizoen start maandagavond 8 april en omvat wekelijks een training op een aparte skeelerbaan op het sportcomplex “de Leemput”, Leemputtenweg 3 in Schijndel.
De training begint om 18.30 met een warming-up en rond 20:00 gaan de skeelers weer uit. Er wordt getraind in verschillende groepen: jeugd, wedstrijdjeugd, (beginnende) recreanten en snelle recreanten.
Bij slecht weer (natte baan) is er geen training. Dit krijg je te horen via de Whatsapp groep.
Laatste skeeler-training: maandagavond 30 september 2024.

In de trainingen werken we aan techniek, bijvoorbeeld van de afzet, bochten techniek, het starten en hoe te stoppen. Door verschillende oefeningen verhogen we de vaardigheid op de skeelers. We bouwen conditie op, doen spelletjes op de skeelers en trainen wedstrijdsituaties. Het rijden in een groep, het inhalen, aflossingen, het doen van tussensprints of het strekken van de been bij de finish.

Mocht je een keer mee willen doen of ken je iemand die dit graag wil, dan is diegene van harte welkom voor een gratis proefles van een van onze ervaren trainers. Hierbij is een helm verplicht, evenals bij de jeugd pols-, knie- en elleboogbeschermers.
Wil je kijken hoe het er aan toe gaat? Hier vind je een filmpje van onze skeeler training.

Skeeler-kampioenschap 2024
Elk jaar organiseren we ook het clubkampioenschap skeeleren.
Datum: maandagavond 24 juni. Uitwijkdatum (als het regent of te heet is): maandagavond 9 september.
Het kampioenschap is dé mogelijkheid om de competitie aan te gaan met je trainingsmaatjes. Net als tijdens het schaatskampioenschap, kan je ook nu alle geleerde techniek in de strijd gooien. Nu zal blijken of al het oefenen op de start, de afzet, de balans, het ‘bochtje lopen’ en al die interval- en duurtrainingen zoden aan de dijk hebben gezet.
Het vindt ook plaats op de baan van IJsclub Thialf in Schijndel.

Sommige VIJC- jeugdleden hebben hun vertrouwde hobby-skates al verruild voor de speed-skates, maar wat is nu het juiste moment om dit te doen? Wanneer zal ik overstappen op speed-skates?
Het belangrijkste is als je er zelf aan toe bent. En dat is niet voor iedereen hetzelfde moment. Soms is het zelfs beter om te wachten met overstappen naar speed-skates ook al wil je nog zo graag.
Hierbij een kleine checklist:
• Sta ik recht op mijn skates, ook tijdens het skaten en niet alleen als ik eraan denk?
• Kan ik ook een flink eind op één skate rollen (links en rechts)?
• Rem ik goed, ook met skates zonder een remblok?
• Kan ik op skates met lage schoenen skaten, zonder dat mijn enkels zwikken?
• Wil ik vooral snel kunnen skaten en vind ik trucjes op skates minder belangrijk?
• Heb ik mijn trainer en mijn ouders om advies gevraagd?

Tot ziens op de baan in Schijndel!!
De VIJC-jeugd coördinatoren.