KNSB Eindhoven

Het IJssportcentrum is vanaf zaterdag 14 oktober geopend.
De trainingen op de 400-meter baan starten op dinsdag 17 en donderdag 19 oktober.

Let op de regels tijdens de trainingsuren,
We zien ieder seizoen dat deze regels niet bij iedereen bekend zijn of opgevolgd worden:
Stilstaan: naast elkaar, tegen de rand van de ijsbaan en alleen op het rechte stuk. Enkel en alleen de trainer staat verder op het ijs en kijkt naar de buitenzijde van de baan.
Rust en rechtop rijden: alleen in de buitenste baan, met maximaal 3 mensen naast elkaar.
Beginnen met oefeningen: altijd na de bocht, maar start in de bocht al met voorbereiden en uitkijken, om netjes als groep in één lijn in te voegen (en niet als brede groep ineens weg te schaatsen).
Groepen: vorm geen grote groepen – 7 mensen is het maximum. Splits anders op in twee of meer groepen.
Tempowerk: aan de binnenzijde van de ijsbaan, op de meest linker baan. Houd deze baan dus zo veel mogelijk vrij.
Houd je lijn: Zorg dat je altijd je lijn houdt tijdens alle oefeningen, zowel op het rechte eind als in de bocht – dus niet uitwaaieren
Duurwerk en niet-wedstrijdrijders: in het midden van de ijsbaan, tussen de twee blauwe strepen.
Hogerop is hogerop: als je iets hoort, dien je naar rechts uit te wijken en niet te denken dat men er zo wel langs kan.
Starten: uitsluitend op de startlijn en de finishlijn van de 1000m – dat is halverwege het rechte stuk (en dus niet vlak na de bocht). Gebruik pylonen om een stuk ijs af te zetten. Zorg dat anderen hier rechts langs kunnen.
Bescherming: handschoenen en een muts of helm zijn verplicht. Snijvaste scheenbeschermers wordt aangeraden.
Geen spullen op het ijs: bidons en jasjes horen op de kussens. Niet met je schoenen op het ijs.
Niet tegen de richting inrijden.
Bij serieuze valpartijen: alle trainers leggen voor iedereen kort de training stil, zodat de EHBO veilig haar werk kan doen.

Toegangscontrole
Er zal dit jaar worden gecontroleerd waarbij alle verenigingen een aantal avonden aan de beurt zijn om de toegangscontrole op dinsdag of donderdag uit te voeren. Iedere vereniging ontvangt hiervoor los bericht met een aantal data.

Via de KNSB zijn er nu ook shorttrack-trainingen te volgen in Eindhoven op vrijdagavond.
Voor meer info zie shorttrack-trainingen.

De Wedstrijd-kalender met langebaan- en marathonwedstrijden staat hier online

Graag extra aandacht voor:
• Drie Jeugdmarathons op 4 november, 2 december en 24 februari. Een mooie kans om kennis te maken met een andere schaatsdiscipline en je te meten met je leeftijdsgenoten.
• Twee gratis Promotiewedstrijden voor pupillen die nog geen wedstrijden rijden op 26 november en 16 december.
• Onze Pupillencompetitie staat nog niet op de kalender, maar komt wel terug. Deze competitie zal bestaan uit drie wedstrijden met klassement en prijzen op 21 januari, 18 februari en 10 maart.
• Nieuw dit jaar is het Vierbanen-toernooi voor Pupillen A, Junioren C en Junioren B, samen met Den Haag. Zie deze site voor alle informatie.
Verder twee punten van aandacht tijdens de wedstrijden:
• Voor de veiligheid blijven alle kussens rondom de baan dicht op één na, bij de finishlijn van de 500 meter.
• Het is voor rijders en ouders niet toegestaan boven in de jurytoren te komen.

Jury & Juryindeling
Op de kalender vinden jullie ook de jury-indeling voor verenigingen. De verantwoordelijke vereniging staat vermeld achter iedere langebaanwedstrijd. Zet deze data in jullie agenda’s en zorg dat het juiste aantal mensen op tijd aanwezig is.
Zorg ervoor dat je tevoren weet wat er van jou verwacht wordt. De beste manier hiervoor is het volgen van de Basis-Jury-cursus van de KNSB, die tegenwoordig grotendeels online te volgen is en dus op ieder moment gestart kan worden.

Naast handtijdklokkers zijn we ook dringend op zoek naar andere juryleden om de wedstrijden te kunnen blijven organiseren. Graag jullie hulp in het vinden van enthousiaste ouders en anderen die af en toe een functie willen uitvoeren. Denk hierbij aan Vantage-bediening (wedstrijdadministratie), ET (tijdwaarneming), speaker, scheidsrechter en starter.

Mochten jullie vragen hebben, richt je dan tot Aad Geers, ons Baancommissielid van de VIJC.

Vorig bericht

Volgend bericht