Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Wielertrainingen

17 april | 18:45 - 18 september | 20:15

Wielrennen is een uitstekende bezigheid om in de zomer je conditie op peil te houden. Omdat je zo best wel flinke afstanden kunt afleggen, zie je nog eens wat van het mooie Brabant of het Rivierenland. Daarnaast is het samen fietsen in een groep ook nog eens erg gezellig!
De jeugd traint apart onder leiding van Arjen Overheul. De oudere jeugd kan aansluiten bij de volwassenengroepen.

Lees onderstaande goed door.
– De bedoeling van de wielertraining is om in groepsverband te leren omgaan met je fiets en het fietsen in een groep. We gaan niet racen.
– De training is voor iedereen toegankelijk met een racefiets. Maar … omdat we op een bepaald niveau willen fietsen, is het voor beginnende wielrenners noodzakelijk om van begin af aan en regelmatig te komen, om snelheid en ervaring op te doen. Als je pas laat in het seizoen aanhaakt, dan loop je kans dat de groep zich al zover ontwikkeld heeft dat je de koerssnelheid niet kunt bijhouden.
– We rijden in groepen van maximaal 8 wielrenners. De trainers delen de groepen in naar niveau, vlak voor vertrek. Over deze indeling wordt niet gediscussieerd. Maar heb je bepaalde wensen, bv. vanwege een blessure bij een lichter niveau trainen, geef dit dan tijdig aan bij de trainers, dan kunnen die er rekening mee houden.
– Voor wielrennen geldt: veiligheid boven alles. Ten eerste is een helm verplicht en je fiets is in orde (goede remmen, geen triatlonstuur, geen tassen die jou of anderen belemmeren, geen losse stuurlinten, et cetera).

Het rijden in een groep vergt ook strakke afspraken om de veilig te kunnen wielrennen. Er zal voortdurend aandacht zijn voor het signaleren in de groep. Dat doen we als volgt:
– Je rijdt twee aan twee en achter elkaar.
– De voorste links geeft aan als er voorlinks iets aan komt. Bv. tegenligger, dan roep je ‘tegen’.
– De voorste rechts geeft aan als er voorrechts iets in de weg staat. Bv. een voetganger of een geparkeerde auto, dan roep je ‘voor’.
– De achterste geeft aan als er achter iets is. Bv. een auto die inhaalt, of een lekke band, of iemand die het tempo niet kan bijhouden, dan roep je ‘auto achter’, ‘lek’ of je roept de snelheid die gereden moet worden zoals ’28’.
– We geven het signaal door van voren naar achteren of van achteren naar voren.
– Je gaat als je in het midden of achter rijdt niet roepen dat er een paaltje vóór de groep opdoemt, dat is namelijk zeer verwarrend.
De trainers nemen deze regels regelmatig met jullie door. Bij oponthoud (bv. lekke band) gaat de hele groep in de berm staan, op een veilige locatie. Bij terugkomst is er gelegenheid om de veiligheid met elkaar te evalueren en te verbeteren.

De wielertrainers willen in het begin van het seizoen de training richten op het veilig fietsen in de groep en op behendigheid op de fiets. Daarom hebben we eens per twee weken een training bochtentechniek. Deze vindt plaats bij het Engelermeer. We verzamelen bij de ingang om 18.45 uur op de volgende woensdagen: 24 april, 8 mei, 22 mei, 5 juni en 19 juni. Alle andere wielertrainingen starten bij de Bindplaats aan de IJzeren Man om 18.45 uur.

Wanneer: Elke woensdag vanaf 17 april van 18.45u tot 20.15u bij de Bindplaats
Op 24/4, 8/5, 22/5, 5/6 en 19/6 bij het Engelermeer

Gegevens

Begin:
17 april | 18:45
Einde:
18 september | 20:15
Evenement Categorieën:
,