Clubkampioenschappen 2023

Clubkampioenschappen 2023, een impressie door Hans Naus

Op de eerste zaterdagavond in maart was de schaatsbaan in Eindhoven weer de arena waar tout(?) hardschaatsend VIJC zich verzamelde voor de enige echte VIJC clubkampioenschappen.

Je debuut maken in een echte wedstrijd, een PR rijden, of eindelijk eens clubkampioen worden, wie droomt er niet van? Nou, dat bleken er toch wel veel te zijn. Het deelnemersveld is wel eens groter geweest, om het voorzichtig te stellen. Het was een select gezelschap dat de uitdagingen wilde aangaan. Gelukkig waren vele niet-schaatsers wel bereid om als vrijwilliger allerlei taken te vervullen die bij een schaatswedstrijd komen kijken. Zelf heb ik als assistent bij de bank alles van dichtbij kunnen meemaken.

Echter niets ten nadele van de VIJC jeugd; de jongens en meisjes stonden met veel enthousiasme klaar om te laten zien welke progressie ze het afgelopen seizoen hebben gemaakt. Op 2x100m voor de jongste pupillen tot 500m + 1500m voor de junioren.
Met één vreemde eend in de bijt: Kai van de Sportiom zondagavondgroep mocht als “Absolute Beginner” (vrij naar David Bowie) de 100m trachten af te leggen, waarin hij wonderwel slaagde (PR!!).

De ritten verliepen vlotjes op één akkefietje na. Ingmar was te laat zijn schaatsen aan het slijpen en miste de start. Hetty kwam fel voor hem op bij de wedstrijdleiding en gelukkig kon hij zijn 500m alsnog rijden in de startgroep van de Pinguïns.
De zondagavondgroep was duidelijk het meest sportief bij de Sportiom schaatsers. Karin en Moira gingen samen de strijd aan voor de Bossche Baan titel.
Bij de senioren waren de deelnemers helaas erg dun gezaaid. Hulde toch aan Thom en Harrie bij de mannen en Josje (2x PR!) bij de vrouwen.
Zoals al verscheidene jaren behoren de meeste VIJC-leden inmiddels tot de masters. Daar werd na een felle strijd Stephan eindelijk van het bovenste treetje verdreven en kwam Volkert als winnaar bovenaan te staan.
Dit alles “ohne Gewähr”. Het verouderde softwaresysteem van de IJsbaan kreeg het niet voor elkaar om tijdig de officiële uitslagen te produceren. Dit verhinderde de meute niet om tijdens de gezellige borrel na afloop toch spontaan een huldiging te houden.
De echte huldiging hebben we dus nog te goed.

Voor een foto-impressie: klik hier.
Met dank aan fotograaf: Ties Wijffels.

Vorig bericht

Volgend bericht